Konkurs „Broń się w necie” rozstrzygnięty. NASK wręcza nagrody
Budowanie odporności młodych na dezinformację, hejt i inne zagrożenia online to dziś podstawa cyfrowej edukacji młodego pokolenia. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 8 grudnia odbyła się gala finałowa podsumowująca konkurs „Broń się w necie”, projektu, który angażował nauczycieli, uczniów, a nawet całe społeczności szkolne.


„Uświadamiamy”, „Limany”, „Fiołki_Malach” – to nazwy drużyn z największą liczbą punktów. Ale miejsc na podium w konkursie „Broń się w necie” było znacznie więcej. Kapituła Konkursowa nagrodziła w sumie 55 drużyn, czyli 550 uczniów, 55 nauczycieli i 55 szkół z całej Polski! Listę laureatów dostępna jest na stronie bronsiewnecie.pl.
Uroczyste podsumowanie ogólnopolskiego konkursu zgromadziło przede wszystkim reprezentacje zwycięskich drużyn – opiekunów i uczniów – a także gości specjalnych: wicepremiera, ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego; ministra, koordynatora służb specjalnych Tomasza Siemoniaka; a także zastępcę szefa ABW płk Adama Ciszewskiego i wiceministra cyfryzacji Pawła Olszewskiego.
– Internet to piękne miejsce, które daje nam przestrzeń do rozwoju pasji, pracy, tworzenia filmów czy korzystania ze streamingu i informacji. Niesie jednak też ze sobą zagrożenia. Nawet wtedy, gdy ich nie dostrzegamy, gdzieś czają się w tle. Warto mieć świadomość, że istnieją: od nielegalnych treści i patostreamów, po dezinformację czy zdjęcia, które nigdy nie powinny trafić do sieci – przestrzegał wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Wiedza to podstawa
Do konkursu „Broń się w necie” przystąpiło aż 600 szkolnych drużyn – każda składała się z nauczyciela (opiekuna drużyny) i 10 uczniów. Ich droga do zwycięstwa była długa – musieli sprostać dwóm wyzwaniom. W pierwszym etapie nauczyciele i uczniowie uczyli się online o cyberbezpieczeństwie. Kursy dotyczyły dezinformacji, radykalizacji i hejtu.
– Najbardziej zapamiętałem kurs o dezinformacji, bo było tam wiele o tym, jak się przed nią chronić i jak jej zapobiegać – wspomina Szymon Górski, uczeń Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie. – Wydaje mi się, że to ważne by wiele młodych osób przeszło taki kurs. Jedna z najważniejszych wskazówek, którą zapamiętałem, to konieczność sprawdzania źródeł, na których opiera się dany artykuł.
Filmowe zadanie dla uczniów
Dla wytrwałych zdobyta wiedza stała się inspiracją do stworzenia krótkich filmików promujących bezpieczne i świadome korzystanie z internetu. Jury konkursu miało niełatwe zadanie – oceniło ponad 250 filmów. W tym wyzwaniu liczyła się wiedza, kreatywność, przekaz i estetyka.
– Nasz pomysł na filmik to było nagranie na YouTube – krótki tutorial jak zostać hejterem – mówi Julia Socka, uczennica Prywatnego Centrum Edukacyjnego “Szkoły Sukces” w Białogardzie. – Był on dość przewrotny – kontynuuje Agnieszka Pierz-Skulimowska, wicedyrektorka szkoły. – Pokazałyśmy odwróconą sytuację: „jak zostać hejterem w pięciu krokach”. Na końcu zrobiliśmy taki zwrot do początku i myślę, że to był ciekawy zabieg, który poruszył wielu naszych widzów.
O konkursie
Konkurs „Broń się w necie”, ogłoszony na początku września wspólnie przez NASK, Ministerstwo Cyfryzacji oraz Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest częścią kampanii „Włącz Szacunek. Wyłącz hejt”. To szeroka inicjatywa, dzięki której uczniowie, rodzice i nauczyciele otrzymują realne wsparcie w przeciwdziałaniu cyberprzemocy.
Atrakcyjne nagrody: smartwatche, elektroniczne notatniki, zestawy – konsola do gier z czterema padami, ekranem oraz akcesoriami – powędrowały w różne zakątki kraju. Trafiły one do uczniów zwycięskich drużyn, opiekunów drużyn oraz do szkół, które reprezentują nagrodzone drużyny. Podczas gali finałowej konkursu „Broń się w necie” laureaci otrzymali pamiątkowe vouchery.
W woj. mazowieckim nagrodziliśmy aż 10 drużyn; w woj. podkarpackim: 7; w woj. wielkopolskim: 6; w woj. łódzkim i małopolskim: po 4 drużyny; w woj. dolnośląskim, śląskim, kujawsko-pomorskim i świętokrzyskim: po 3 drużyny; w woj. pomorskim i lubelskim: po 2 drużyny; a w woj. podlaskim, lubuskim i zachodniopomorskim: po 1 drużynie.
Na koniec dobra wiadomość – z kursów konkursowych będą mogli skorzystać wszyscy uczniowie i nauczyciele. Udostępnimy je bezpłatnie na platformie e-learningowej OSE IT Szkoła.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Od lajków do lęków – zaburzenia odżywiania w erze scrollowania
Zaburzenia psychiczne związane z jedzeniem i zniekształcony obraz ciała coraz częściej zaczynają się od ekranu telefonu. Problem ten wpisuje się szerzej w kryzys zdrowia psychicznego zanurzonych w środowisku cyfrowym młodych ludzi. Nastolatki patrzą na idealny świat w mediach społecznościowych, a siebie widzą w krzywym zwierciadle.
Port Polska z NASK
Rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej to dziś nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale również cyfrowe. W erze, gdy każdy element systemu jest połączony i zdigitalizowany, odporność na zagrożenia cybernetyczne staje się równie istotna jak beton czy stal.
Jak nie utonąć w oceanie internetu? NASK podpowiada
Cyberprzestępcy nie śpią, a ich metody zmieniają się tak szybko, jak szybko rozwija się technologia. Jak nie dać się złapać w sieciowe pułapki? Z pomocą przychodzi nowa publikacja NASK – „ABC cyberbezpieczeństwa 2.0”, poradnik przygotowany w ramach OSE.







